Degustare de vin 1

Toata lumea imi spune ca am avut mare curaj sa ma intorc la scoala, eu spun ca toata viata mea am avut o mica (mare, de fapt) doza de nebunie din aia buna, cu ajutorul careia nu ca m-as fi aruncat cu capul inainte, dar am facut cativa pasi pe care nu multi i-ar face. Mi-am asumat niste riscuri si m-am zbatut sa-mi ating scopurile. Asa si cu intorsul meu la scoala, la maturitate 😀 Si acum am, pe langa tocit coatele si neuronii, parte si de distractie, care-i asigurata in mare parte de fascinatia mea de o viata pentru mancare si bautura si stiinta din jurul lor.

Anul trecut am facut un modul de un semestru de ‘Introducere la studiul vinului’ in cadrul cursului pe care-l fac, cu o degustare. La cursul de anul trecut am invatat in mod special despre legi, modalitati de a face vin si alte bauturi derivate, geografia, modul de a creste vie, etc. N-am documentat-o probabil din cauza orei, ora 9 am, la care a avut loc degustarea si a lipsei de cofeina din organismul meu, iar cine ma cunoaste personal stie ca la ore matinale: L’Ours, c’est moi!

Acum fac alt modul de studiu al vinului, la care pe langa aprofundarea a tuturor aspectelor de mai sus, invatam sa cunoastem, sa diferentiem si sa apreciem, descriem licoarea lui Bachus. De data asta, cursul fiind la o ora mai normala am facut ceva poze, care pe voi oricum n-o sa va ajute la nimic, ca din pacate nu puteti mirosi si gusta. Am invatat cateva chestii care ma vor ajuta sa apreciez vinul in alt mod decat pana acum ca simplu consumator ocazional, sa-l apreciez si sa-l descriu ca un oenolog. Nu sunt expert deocamdata, asa ca nu dati cu parul va rog 😀

De materialele care inconjoara licoarea, aliajul de sticla folosit si dopul, depinde gustul si daca vinul poate fi tinut multi ani in crama sau trebuie consumat imediat.
De materialele care inconjoara licoarea, aliajul de sticla folosit si dopul, depinde gustul si daca vinul poate fi tinut multi ani in crama sau trebuie consumat imediat.

Am degustat 4 vinuri, alese la intamplare de lector.

Interesant ca si cei care au spus ca nu-s bautori de vin, n-au solicitat scuipatoare sau cum s-o numi in romaneste :D
Interesant ca si cei care au spus ca nu-s bautori de vin, n-au solicitat scuipatoare sau cum s-o numi in romaneste 😀

Primul vin degustat a fost un Pouilly Fumé AOC, din 2012, cu pretul de peste 20€, produs din struguri de pe domeniile Raimbault Pineau, domeniu creat in 1936 care se afla in satul Sury en Vaux, la nord de Sancerre, pe Valea Loarei in Franta. Sunt de cel putin 10 generatii pe domenii, ultimele trei generatii traind exclusiv din producerea si vanzarea vinului. Domeniile au 14ha de vii, din care 2 de Pouilly Fumé, 2 de Coteaux du Giennois, un vin mai putin cunoscut din apropierea orasului Cosne-sur-Loire si, 10ha de Sancerre.

Viile din care se produce Pouilly Fumé cresc pe teren calcaros. Strugurii sunt o variatie de Sauvignon blanc, iar la maturitate boabele sunt acoperite de o pelicula de culoare fumurie de mucegai natural care-i da vinului gustul specific. Strugurii respectiv sunt cunoscuti de catre profesionisti ca blanc fumé – ceva de genul alb afumat.

Cuvantul fumé – afumat se refera la aromele si buchetul universal cunoscute si incomparabile, ale pamantului din zona Pouilly – Valea Loarei, un pamant cu miros dulceag descris de poetul Georges Blanchard in poemul sau intitulat Vinul din Pouilly – L’ vin d’ Pouilly

Pouilly, si ton nom vagabonde

Jusque dans les pays pardus,
Si t’es connu du bout du Monde,
Té l’doué au jus d’tes pieds tordus.

Té l’doué au soleil, à la terre,
A tout s’qui dounne à ton raisin
Un sacré foutu caractère
Qui I’fait différent d’ son vouésin.

Nu traduc ca mi-a ruginit limba franceza 😀

Pouilly Fumet, 2012

Vinul are o culoare pala alb-galbuie, prospetime, miroase a citrice, ceea ce e tipic pentru Sauvignon Blanc, a iarba proaspat cosita, de frunze de agrise si mure, este un vin dry, cu o aciditate mare, un gust fructat -citric, de mere, rotund, mineral, care a ramas destul de mult timp pe papilele gustative dupa ce a fost inghitit. Delicios, merge foarte bine cu peste si fructe de mare, branza proaspata de capra, ideal ar fi din regiunea Valea Loarei, dar cred ca nu tuseste cu branza din alte regiuni.

Sursa: http://www.pouilly-fume.com/

PS Nu sunt oenolog si nici nu am pregatire romaneasca in ceea ce priveste stiinta vinului, asa ca va rog sa-mi acordati clementa si sa nu va suparati daca termenii mei nu se potrivesc cu termenii romanesti de oenologie

Va urma …

2 thoughts on “Degustare de vin 1

  1. Ador noua ta indeletnicire si cred ca si tu la fel! 😀

    Impartasim aceeasi “pasiune” pentru trezitul de dimineata 😀

    Mie nu mi se pare o nebunie intorsul la scoala, cred ca e intelept si util chiar sa incercam sa invatam – sub diverse forme – toata viata (am citit chiar de curand ca stimularea creierului previne Alzheimer si dementa la senectute :D). Eu, spre exemplu, nu as putea sta fara sa invat mereu cate ceva, fie ca asta inseamna sa aprofundez ceva ce deja stiu sau sa invat ceva cu totul nou.

    Like

    1. Ma simt minunat ca fac asta, chiar daca nu sunt tipul academic, insa cum spui si tu, am invatat si mi-a placut sa invat ceva nou toata viata. Imi place sa fiu studenta, chiar daca am depasit de mult timp varsta, iar subiectele sunt fascinante.

      Like

Leave a Reply

